Betalingsachterstand

  1. Betalingsachterstand

Betalingsachterstand

Wat gebeurt er als ik mijn verzekeringspremie niet betaal?
Het kan gebeuren dat je een keer vergeet de verzekeringspremie over te maken, of dat je niet genoeg saldo op jouw rekening hebt staan waardoor het ons niet lukt om de premie te incasseren. Er ontstaat dan betalingsachterstand. Wij sturen je dan een herinnering met het verzoek alsnog te betalen.

Premie betalen
Je hebt 30 dagen de tijd om de premie te betalen.

14 dagen later - Herinnering
Je hebt nu nog 14 dagen om te betalen, anders ben je niet verzekerd! Heb je al betaald? Fijn! Lukt het niet om je premie te betalen? Neem dan gelijk contact met ons op. Wij kijken dan samen met jou hoe we je kunnen helpen, bijvoorbeeld met een betalingsregeling.

14 dagen later - Niet meer verzekerd
Je moet binnen 45 dagen betalen. Anders schakelen we een incassobureau in. Dan moet je extra kosten betalen. Heb je de premie niet betaald? Dan ben je in die periode niet verzekerd. Ook niet als je achteraf alsnog betaalt. Betaal je toch? Dan ben je de werkdag volgend op de ontvangst van de betaling weer verzekerd. Heb je een betalingsachterstand? Dan kunnen wij je verzekering beëindigen. Je moet dan nog steeds de premie betalen.

45 dagen later - Incassobureau wordt ingeschakeld
Hebben we jouw premie niet binnen 45 dagen alsnog ontvangen? Dan schakelen wij een incassobureau in. Je moet dan niet alleen de premie betalen, maar ook de extra kosten. Ook heb je alleen nog maar contact met het incassobureau en niet meer met ons. Het incassobureau zorgt ervoor dat we de premie ontvangen. Hiervoor brengt het bureau je extra kosten in rekening.

30 dagen later - Deurwaarder wordt ingeschakeld
Heb je na 30 dagen de kosten voor het incassobureau én je premie nog niet betaald? Dan schakelen wij een deurwaarder in. De deurwaarder start een proces om via de rechter af te dwingen dat je je premie betaalt. Ook alle extra kosten moet jij betalen. De rechter kan je dan dwingen om te betalen.

Dekking vervallen
Is de dekking vervallen? Dan ben je niet meer verzekerd. Dat betekent dat je geen recht meer hebt op een vergoeding bij schade of een uitkering bij arbeidsongeschiktheid.

Registratie
Betaal je de premie niet? En beëindigen wij daarom je verzekering? Dan melden we je aan bij de stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). Zij nemen je gegevens op in een lijst. Als je op die lijst staat, is het later misschien lastiger om je weer te verzekeren.

Wanneer ben je weer verzekerd?
Hebben wij de verzekering nog niet beëindigd en betaal je alsnog? Dan ben je weer verzekerd vanaf de dag nádat wij de achterstallige premie (en kosten) hebben ontvangen.

Problemen bij betalen
Lukt het je (tijdelijk) niet jouw premie te betalen? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan samen naar een oplossing zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het treffen van een betalingsregeling of het afspreken van een andere betalingstermijn.

Heb je vaker problemen met jouw financiën? Dan zijn er verschillende instanties die kunnen helpen. Vraag bijvoorbeeld advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar je woont of met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Kijk hiervoor op www.nvvk.nl/ Misschien vind je ook handige tips op de website van het Nibud of op wijzer in geldzaken.nl.