Let op: inbrekers zitten ook op social media
Geplaatst op
Je bent trots op je bedrijf. Logisch. Je hebt een mooie winkel, trouwe klanten, en je steekt dagelijks al je energie in je zaak. Dat wil je laten zien. Op Instagram, Facebook, misschien zelfs in een vlog. Maar heb je er weleens over nagedacht wie er allemaal meekijkt?
Inbrekers anno nu: even scrollen, dan toeslaan
Inbrekers gebruiken tegenwoordig niet alleen koevoet. Ze gebruiken ook hun telefoon. Net als jij. Ze kijken mee op je socials: ben je op vakantie? Onderweg naar de veiling? Heb je net een grote lading nieuwe producten binnen? Eén post met “Op naar de beurs!” is genoeg. Ze weten wanneer je weg bent. En of je winkel even onbewaakt is.
Moet je dan stoppen met posten? Zeker niet.
Je hoeft niet te verdwijnen van sociale media. Maar slimmer delen helpt wel. Een paar tips die jij vandaag al kunt toepassen:
- Deel met vertraging
Post pas als je weer terug bent van de veiling of beurs. Niemand merkt het verschil, maar jij slaapt rustiger. - Geen locaties taggen
Je hoeft niet altijd te zeggen waar je bent. Ook niet bij een leuke foto. - Zeg niet wanneer je dicht bent
Laat vakanties of sluitingen weten via een kaartje in de winkel of via de nieuwsbrief. Niet op social media. - Laat je beveiliging nooit zien
Geen foto’s van je alarmsysteem of sleutelbos. Klinkt logisch, maar het gebeurt echt. En alles is tegenwoordig te hacken of na te maken.
Denk als een dief
Vraag jezelf bij elke post af: wat kan iemand met verkeerde bedoelingen hiermee doen? Je winkel is geen fort, en dat hoeft ook niet. Maar veiligheid is niet meer alleen het slot op de deur. Het is ook alles wat je online deelt. Dus blijf trots, blijf zichtbaar. Maar wees slim.